Noodweer boven Panoramaroute - Reisverslag uit Witbank, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu Noodweer boven Panoramaroute - Reisverslag uit Witbank, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu

Noodweer boven Panoramaroute

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Martin

09 November 2012 | Zuid-Afrika, Witbank

Sawubona Unjani,

Donderdagmorgen.
Ons ritme van de afgelopen weken wil maar niet veranderen, of we een wekker zetten of niet maakt niet uit, we zijn iedere dag ver voor die tijd wakker. Vandaar dat we lekker vroeg op pad gingen voor de Panoramaroute, het was behoorlijk mistig en het miezerde ook nog. Niet echt weer om van de beloofde vergezichten te genieten, maar in de hoop dat het beter zou worden gingen we vol goede moed naar Blyderiver Canyon. Onderweg kwamen we verschillende watervallen tegen en op een paar plaatsen na konden we alles redelijk zien.
Het weer veranderde ieder moment en naast hevig onweer en dichte mist kwam op de voor ons noodzakelijke momenten het zonnetje erdoor. Zo had de omgeving zo nu en dan spookachtige vergezichten voor ons in petto, wat heel bijzondere foto's opleverde. Om 11:00 uur kwamen we aan bij de Echo Caves waar wij dachten bussen toeristen te treffen, maar we waren helemaal alleen en kregen een prive rondleiding van de gids. We besloten de lange route te nemen en via de zijingng hebben we een uitgebreide tocht ondergronds gemaakt. We hadden alle tijd om foto's te maken en de gids deed bijzonder zijn best alles goed uit te leggen. Toen we weer bovengronds kwamen was het vrijwel droog en hebben we nog even van de prachtige omgeving genoten. Onderweg naar Pilgrims Rest hadden we mooi weer en konden we genieten van de prachtige omgeving en van een naderend onweer met inktzwarte wolken. Net voor het goudzoekersplaatsje barste het noodweer in alle hevigheid los en zelfs voor Afrikaanse begrippen was dit extreem. Hevige regenval, afgewisseld met hagel (jaja, echt Nederlands weer dus) veranderde de wegen in stroomversnellingen zodat het ons beter leek het Chevroletje aan de kant te zetten en te wachten tot de ergste regen zou minderen en de dichte mist was opgetrokken. Na enige tijd konden we verder en bij de laatste bezienswaardigheid, de Mac Mac Falls, was het droog, maar toen we terug liepen naar de auto begon het opnieuw en zijn we ondanks ons regenjasje zeiknat geregend. Gelukkig waren we nog maar 10km van onze kamer en toen we daar aankwamen hebben we eerst onze natte zooi uitgedaan en door de hele kamer verspreid te drogen gehangen. De rest van de dag besteed aan opruimen, klaarmaken van de koffers en voor de laatste keer de vogellijsten bijwerken.

Vanmorgen in alle rust de koffers gepakt want we waren alweer voor de wekker afging wakker. Toen we de spullen naar de auto brachten miezerde het nog steeds en het zicht was ook weer minimaal. Voor we weggingen nog een bakje koffie genomen en daarna in het stadje getankt en enkele broodjes gekocht voor onderweg. Na een half uurtje werd het droog en zo nu en dan kwam het zonnetje er zelfs bij. Halfwege de tocht van 250km gestopt in Waterval Boven en op een mooi plaatsje bij een riviertje de broodjes genuttigd en langs de oever nog een aantal nieuwe soorten ontdekt zodat we toch nog een keer de vogellijsten moeten aanvullen. Net na de middag waren we op ons laatste adres in Witbank en hoe dichter we bij ons einddoel komen hoe luxer de verblijven worden. Straks in Nederland moeten we misschien wel weer wennen aan een minder luxe leventje, hahaha.
Vanmiddag de omgeving verkend en de stad, want die is bovenverwachting groot en de buitenwijken staan vol met prachtige Resorts voor mensen met minimaal twee keer modaal. Aan het eind van de middag maar weer een Wimpy opgezocht en ons voor de laatste keer tegoed gedaan aan een uitgebreid maal.
We zijn nu net terug in ons 5 sterren verblijf en zitten voor de laatste keer deze reis onze site bij te werken. Vanavond zullen we nog alle restjes (koffie, bier, chips en sigaartjes) opmaken en niet te laat naar bed want morgen (waarschijnlijk weer vroeg) begint de lange terugreis naar Nederland. Om te beginnen een laatste autoetappe naar Johannesburg vanwaar we 's avonds om 20:00 uur vertrekken naar Amsterdam waar we na een tussenstop in Istanboel zondagmorgen 10:45 uur hopen aan te komen.

Sala Kahle,

Martin en Jan Fokke

P.S. Alle volgers, heel erg bedankt voor jullie reacties, hierdoor waren we toch enigzins op de hoogte van de gebeurtenissen thuis. Alle nieuws is ons gelukkig ontgaan en thuis zullen we snel wel weten of Obama weer is gekozen, of Rutte en Samson het al eens zijn geworden, of de boeren hun vrouwen intussen hebben gevonden en of de winnaar van de Voice wel de terechte winnaar is.
Wij hopen dat jullie genoten hebben van onze verhalen, we hebben er zo nu en dan best veel moeite voor moeten doen om de site in de lucht te houden en zonder Anneloes hadden we geen foto's kunnen plaatsen. Loesje bedankt!!! Voor ons is het leuk om te horen, middels het plaatsen van een allerlaatste reactie, wat jullie er van vonden.
En om in het Zulu af te sluiten,

Inkosi Ikubusesi (God bless you).

• 10 November 2012 - 16:30

Pieter En Anneloes:

Welkom thuis! Doe heel voorzichtig en we zien elkaar morgen op Schiphol! Fijn!
    Liefs,
    Pieter en Anneloes

• 11 November 2012 - 18:39

Hedzer:

goede reis terug en wel thuis groeten hedzer