Vrijwilligerswerk afgesloten - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk afgesloten - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk afgesloten

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Martin

05 November 2012 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Hoi allemaal,

Zondagmiddag, dat internetten bleek dus achteraf weer tegen te vallen want het lukte maar niet de site bij te werken. Gelukkig konden we gebruik maken van Clinton zijn wifi en zijn computer zodat het uiteindelijk toch gelukt is, we konden zelfs de foto's plaatsen en hebben ook gelijk maar even een reactie op de site van Marjolijn en Harald Jan geplaatst. Toen we daar mee bezig waren kwam plotseling Kevin, de vervanger van Clinton, melden dat we toch een avondrondje Leeuwen ging doen. Zodoende zaten we om 16:00 uur weer in de auto en reden we met heerlijk weer door het park. Waarschijnlijk lagen alle dieren heerlijk in het zonnetje want we hebben niet veel meer gezien dan een tiental Impala's.
Na terugkomst hebben we snel alle restjes van de laatste dagen opgewarmd, waardoor we om 19:30 uur al op ons terras zaten te genieten van een zwoele avond met op de achtergrond het gerommel van een naderend onweer, zo snel kan het hier veranderen.

Zondagmorgen, behalve het feit dat alles nog nat was en er een stevige wind stond was er van het onweer van de afgelopen nacht niets meer te merken toen we op weg gingen voor de ochtendronde. Kevin is nog niet helemaal op de hoogte met de bewegingen van de Leeuwen waarschijnlijk want hij volstaat met het localiseren van de groepen, zodat we wel veel kilometers maken maar weinig zien. Zo zijn we meer toeristen tegengekomen dan dat we dieren hebben gezien, bovendien waren onderweg de batterijen van de ontvanger leeg waardoor we na ruim 4 uur rondhobbelen zonder "buit" terug kwamen in het kamp.
Daar hebben we eerst het stof van ons verwijderd onder de douch en de "baard" afgeschoren, dat was er de laatste dagen bij gebleven zodat we ons zelf bijna niet meer herkenden. De laatste vuile kleren gewassen zodat alles schoon de koffer in kan voor de laatste week. Met een paar stinkende zweetsokken in de auto door Zuid Afrika rijden trekt zwermen vliegen aan, dus vandaar.
's Middags alvast alle spullen uitgezocht en klaargelegd waardoor we de koffers snel konden pakken wanneer we morgen weggaan. Aan het eind van de middag nog een allerlaatste rondje Leeuwen met Kevin gemaakt en de Cameravallen geplaatst in de hoop nog meer Luipaarden te vinden.
Terug in het kamp snel een vuurtje gemaakt en lekker gezellig van de afscheidsbraai genoten met zijn vijven. Na de braai het kampvuur nog wat opgestookt en genoten van een heerlijke avond. We lagen pas om 22:30 uur onder de wol maar we hoefden er ook niet vroeg uit want er was geen ochtendtour de volgende morgende morgen.

Vamorgen lekker relaxed de koffers gepakt en nog een keer gebruik gemaakt van de douche. Een allerlaatste ontbijtje en met Kevin en Petra voor het laatst in de pickup naar de uitgang van het park gereden, waar het busje van Igula Tours dat ons naar Richards Bay zou brengen al stond te wachten. De achterblijvers bedankt voor de geweldige tijd die we hadden gehad en na een toch wel beetje droevig afscheid zijn we op weg gegaan.
Onderweg moesten we in Mkuze en Hluhluwe nog de vrijwilligers oppikken die naar huis zouden gaan of naar een ander park gingen, zodat we uiteindelijk met 6 personen op weg gingen naar het vliegveld van Richard Bay. Toen we daar om 13:00 uur aankwamen hebben we onze auto opgehaald en zijn weer terug gereden naar Hluhluwe, waar we in de voor ons intussen bekende Sparsuper nog wat inkopen hebben gedaan en zitten we nu net buiten het dorp in de Lodge voor ons luxe onderkomen dit verslag te schrijven. Om 19:00 uur worden we verwacht aan het diner dus zelf koken is er niet meer bij, wij laten ons nu verwennen doorde kok, hahaha.
Morgen gaan we toeren door Saint Lucia Wetland Park om nog wat nieuwe soorten aan de lijsten proberen toe te voegen, maar daarover later meer.

Groetjes,

Martin en Jan Fokke

P.S. Akke, het is zelfs zo dat je in die Spar ook gewoon heel veel Nederlandse spullen kunt krijgen.

P.S. Corine, om in de sfeer te blijven zullen wij proberen een jong Olifantje van hier op de site te krijgen.

P.S. Anneloes en Pieter, waarschijnlijk hebben we deze week jullie hulp ook weer nodig, want dit blijft Afrika natuurlijk, maar na dit weekend kunnen jullie er weer fris tegenaan.

• 05 November 2012 - 17:20

Pieter En Anneloes:

Lieve pap en Jan Fokke,

De helpdesk is weer veilig gearriveerd in Zaandam... kom dus maar weer op met die verhalen en foto's:) Maar met zo'n luxe onderkomen hebben jullie ook vast goed internet (al blijft het altijd Zuid-Afrika!)
    Zo te lezen hebben jullie een geweldige tijd gehad op het vrijwilligersproject. Nu is het tijd om nog even vakantie te vieren!
    Voor ons nog 1 werkweekje voordat we jullie zien, wat vliegt de tijd dan toch ook! Heel veel plezier nog de laatste dagen! Blijf genieten!

Liefs,

Corine:

Geniet nog maar lekker de laatste week van Zuid-Afrika. Gr. Corine

• 06 November 2012 - 10:39

Bauke:

Tijd is waarschijnlijk omgevlogen, maar nog fijne vakantie week en geniet van de prachtige natuur en het afwisselende weer! Ben erg benieuwd naar verslag met bijbehorende ppp! Gr.

• 06 November 2012 - 10:39

Bauke:

• 07 November 2012 - 00:07

Jolanda En Roef:

Hai Jan Fokke en Martin, Jammer dat het vrijwilligerswerk weer voorbij is. Kan me voorstellen dat het moeilijk is afscheid te nemen. We hebben genoten van jullie avonturen. Nu nog even een weekje vakantie, voordat jullie weer terugkomen. Het 'gewone' leven zal dan ook wel weer wennen zijn. Jan Fokke, heb je daar je danspasjes nog geoefend?? Vast niet hè!
    We wensen jullie nog een heerlijk weekje en een goede terugreis.
    groetjes, Jolanda en Roef

Tags: Zuid Afrika