Adembenemend Saint Lucia Wedland Park - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu Adembenemend Saint Lucia Wedland Park - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Martin Jan Fokke - WaarBenJij.nu

Adembenemend Saint Lucia Wedland Park

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Martin

07 November 2012 | Zuid-Afrika, Sabie

Hoi allemaal,

Dinsdagmorgen de wekker op 6:00 uur, wat voor ons dus eigenlijk uitslapen betekend, en natuurlijk waren we ver voor de wekker wakker. Eerst ons ontbijt gehad en de rest van de gisteren gekochte broodjes klaargemaakt voor onderweg (we blijven zuinige Nederlanders natuurlijk) en een uur later zijn we vertrokken naar Saint Lucia, een tocht van zo'n 100km.
Daar hebben we eerst het stadje bewonderd en het bleek al snel dat de Afrikanen die wij zagen aan het werk waren voor de rijken die daar woonden. Grote luxe huizen maar daar zag je niet veel van vanwege de grote muren met schrikdraad er omheen. Niet echt een plaats waar wij iets mee hadden. Wel fantastische stranden en de natuur langs de zee is ook heel bijzonder.
Het Wetland Park is ook zeer de moeite waard en we hebben er dan ook zeven uur doorgebracht zonder ons maar een moment te vervelen. Het park is zeer divers, het ene moment rijd je door de duinen, even later verdwijn je tussen de bomen en struiken van het Sand Forest om te eindigen in een reusachtig moerasgebied met grote binnenmeren en rietvelden. We hebben vanuit verschillende kijkhutten en uitkijkpunten weer een flink aantal nieuwe vogels kunnen spotten en ook nog een paar zoogdieren.
Om 18:30 uur waren we weer terug in de lodge, nadat we ons onderweg bij Wimpy tegoed hadden gedaan aan een uitgebreid vismenu met een sorbet na, jaja, we moeten tenslotte niet ondervoed terugkomen in Nederland, hahaha.

Vanmorgen na ons ontbijt om 6:45 uur op weg gegaan voor de 550km lange rit naar Sabie, ons voorlaatste adres. De tomtom gaf aan dat het een tocht zou worden van bijna acht uur (bij ons vandaan ben je dan ongeveer in Bretagne) en zou gaan over tolwegen, maar ook over onverharde wegen. We hadden besloten om niet door Swaziland maar via Piet Retief naar het noorden te gaan. De rit viel uiteindelijk reuze mee en op een paar wegopbrekingen na verliep de reis voorspoedig.
De eerste vier uur hebben we niet veel meer gezien dan Eucalyptusbossen maar het laatste deel ging door het berglandschap waar we ons nu in bevinden en is adembenemend mooi. Onderweg hebben we regelmatig een stop ingelast en het links rijden hebben we helemaal onder de knie. We weten eigenlijk al niet beter en terug in Nederland zullen we wel weer dezelfde moeilijkheden hebben als hier in het begin, de ruitenwissers heen en weer als we richting denken aan te geven.
Om 14:30 uur arriveerden we bij ons nieuwe onderkomen in Sabie, een fraai huis met een prachtige tuin en zeer luxe kamers. Aan het eind van de middag zijn we het mooie stadje ingelopen en wat opviel was dat het hier zo schoon is, geen zwerfafval op straat en alles is keurig onderhouden. Vanwege de goede ervaringen opnieuw gaan eten bij Wimpy want dat is toch wel onze favoriet hier en voor de afwisseling heeft Martin eens een keer geen vis genomen, maar Jan Fokke wel.
Intussen was het weer eens gaan onweren en toen we net terug waren op onze kamer hield het op met zachtjes regenen en komt het water nu met bakken uit de lucht. We hopen dat het morgen weer droog is want dan gaan we niet te laat op stap voor ons laatste rondje sightseeing, de Panoramaroute langs onder andere Blyde River Canyon en het zou mooi zijn als het zicht dan goed is want dat levert in ieder geval mooiere foto's op.

Groetjes,

Martin en Jan Fokke

P.S. Anneloes en Pieter, alweer bedankt voor het plaatsen van de foto's, de volgende zending is onderweg.

P.S. Corine, gaan we zeker doen, viel het babyfantje overigens in de smaak?

P.S. Bauke, zet het scherm maar vast klaar, en wat bier want het zal wel een lange sessie worden.

P.S. Jolanda en Roef, oefenen niet echt nee, maar we horen hier wel overal de quick quick slow vogel, hahaha.

• 07 November 2012 - 19:05

Akke:

Hoop inderdaad dat jullie nog een paar daagjes mooi weer hebben.
    De tijd die nog rest, van deze geweldige (volgens mij) Superreis, goed gaan benutten.
    Alvast een goede terugvlucht, en we zien elkaar vast gauw weer, want we willen
    wel mooie foto's en verhalen gaan zien en horen!
    Groeten, dag.

• 07 November 2012 - 19:13

Corine:

Schitterend reisverslag weer. Lief dat jullie een foto hebben gemaakt van de babyfantje. Hele mooie foto. Veel dank. Mijn zus stuurt mij diverse foto's van de babyfantje in dierenpark Amersfoort. Ik ben nieuwsgierig naar nog meer foto's van jullie met de bijbehorende verhalen. Geniet nog maar lekker de laatste dagen. Gr. Corine

• 07 November 2012 - 19:45

Pieter En Anneloes:

Prachtige belevenissen weer en fijn om te lezen dat jullie nu af en toe ook 'uitslapen'... je hebt straks alle energie weer nodig in Purmerend pap dus geniet nog maar even van de rust ;) Zag alweer een mooie foto in m'n postvak... die worden zo weer geplaatst hoor!!

Hier gaat alles goed. We zijn weer lekker aan 't werk. Pieter late dienst dus voor mij een avondje alleen thuis. Na een drukke werkdag niet zo erg. Het weekend komt al bijna in zicht, fijn dat jullie er dan weer zijn. We kijken uit naar een dagje Schiphol.
    Mam is zo fanatiek aan 't handwerken voor de vogelvereniging... topper! Wat een werk!!

We blijven jullie volgen de laatste dagen en zien elkaar zondag! Geniet!!!!!!

Liefs,
    Pieter en Anneloes

• 07 November 2012 - 19:49

Anneloes:

En die vlinder... prachtig!!!!!!!!!!!!! Pap, je lijkt toch wel wat afgevallen op de foto... nog even genieten van die Afrikaanse vis de laatste dagen he? :)
    Liefs!

• 07 November 2012 - 20:49

Ma En Pa V W.:

Hallo J.F en M.

Prachtig verhaal weer en ook de foto's .Geniet nog maar van de laatste dagen daar want ik begrijp dat het weer hard werken wordt als jullie thuis zijn .Maar ja het is voor het goeede doel .
    Jongens doe ook voorzichtig de laatste dagen. Wij wensen je een goede reis terug en gezond weer thuis.
    En hopen je 17 Nov. in rinsumageest weer te zien.

Groeten van Ma en Pa.

• 08 November 2012 - 11:43

Leo En Els:

hoi Martin en JF,

We zijn toch wel een heel klein beetje jaloers op jullie hoor. We weten hoe mooi het daar is en zouden best bij jullie willen zijn nu.
    Ook de Panoramaroute is geweldig! Hopelijk hebben jullie helder weer, waardoor het uitzicht echt súper is! Geniet ervan!

Alvast een hele goede terugreis gewenst! Hopelijk zullen jullie aan de hand van de foto's en al het moois dat jullie hebben gezien, nog héél lang nagenieten van deze bijzondere reis!

veel liefs,
    Leo en Els